pondělí 5. srpna 2013

eM vaří s tuttobene! Aneb rajčatovo-paprikové pikle


grafická úprava: dcera Aja

Ahoj všichni při pondělku.
Doufám, že jste si užili krásný víkend. Já jsem opět zpět po dovolené a je třeba zpracovat novinky, resty a hlavně spoustu článků, které mi utekly v rámci dovolenkového "nicnedělání" - teda nicnedělání - bylo to fakt divné, protože ten jeden týden doma strašně utekl a pořád jsem měla, co dělat. Svoji dovolenou jsem včera dovršila 45 km v nohou na kole, což je dobrá zpráva, že kondice se vrací zpět a taky se včera u nás doma objevil někdo úplně nový (ale o tom special článek někdy příště) - ale můžu prozradit, že je naprosto neodolatelný a roztomilý - prostě kjúty :-D...
Každopádně dneska doufám, že máte trochu hlad a hlavně chuť na nějaké zeleninové dobroty, po pátečních koktejlech je zde totiž speciální sezónní menu.
My jsme totiž spolu s mou milou kamarádkou tuttobene na Vás ukuly nějaké pikle. Domluvily jsme se, že Vám uvaříme nějaké naprosto aktuální sezónní jídlo z rajčat a paprik, které se často vaří v našich domácnostech a jsou naše oblíbené. A jak jsme tak dumaly jak a co, shodly jsme se na tom, že bude jeden předkrm nebo polévka a hlavní jídlo. Takže dneska to bude přímo meníčko by eM a tutto :-).

Já osobně se na sezónu, kdy jsou k dostání papriky všech barev a rajčátka jsou krásně sladká po sluníčku moc těším a toto jsou dva recepty které, kromě jiných, z paprik a rajčat vařím nejraději.

A jako první na mém rajčatovo-paprikovém menu bude:

Polévka:

Rajčatovo - papriková polévka (výborná za studena i za tepla)

Neděste se, že Vás v tomto parném létě chci krmit polévkou, tato polévka je naprosto nedostižná jako studená polévka či předkrm. Je velmi osvěžující, všichni strávníci u nás doma bez vyjímky mi to potvrdili.



Co potřebujeme:

3 červené papriky (nejlépe kapie)
3 bílé papriky
2 mrkve
1/2 pórku
250 g cherry rajčat (nebo jiných rajčat)
zázvor čerstvý, cibule, česnek, oliv. olej



1) Nakrájíme pórek (světlou část) a cibuli a mrkev na menší kousky a orestujeme na olivovém oleji, je to takový základ polévky

2) k základu přidáme nakrájená rajčata (velká rajčata, pokud chcete, můžete spařit a oloupat, já se tím většinou v sezóně neobtěžuji, nevadí mi to) a papriky, najemno nastrouhaný zázvor orestujeme také společně se základem, pak zalijeme vodou

3) když je zeleninka měkká přidáme rajčatový protlak

4) nakonec přidáme tmavě zelenou část zbytku pórku, dochutíme česnekem, tymiánem a bazalkou, solí, pepřem z mlýnku a lžící třtinového (nebo bílého) cukru


Polévka je to velmi rychlá, vaří se vlastně sama :-)




Hlavní chod:

Plněné papriky v rajčatové omáčce




Prosím, hlavně nevzpomínejte na plněné papriky, které Vám podávali ve školní jídelně. Toto jsou úplně "jiné" papriky, které nemají s divnou rozbředlou hmotou nic společného. Pravda, toto jídlo je většinou buď milováno nebo nenáviděno, ale já jsem ho přesto do menu zařadila (Vy druzí si smlsnete na menu v restauraci u tutto:-).
Já prostě tohle jídlo miluju a vždycky se na sezónu těším. A samozřejmě všichni ostatní v rodině (až na jednu vyjímku) toto jídlo mají rádi taky. 
I když se s partnerem ve vaření střídáme, protože on je výborný kuchař, tak rajčatovo-paprikové "věci" dělám u nás já (a nejlépe !-)....
Vždycky jsem si myslela, že tohle jídlo je strašně složité - do té doby než jsem ho zkusila poprvé uvařit (protože jsem fakt na něho měla velkou chuť:)

Když si uděláte správný "jízdní řád" není to vůbec nic složitého.
Když to shrnu, nejdelší je na tomto jídle příprava, samotné jídlo se uvaří za cca 20-25 minut....



Co potřebujeme:

500 g mletého masa (kombinace vepřového a hovězího masa)
6 paprik bílých (nebo červených - ty jsou lepší)
2 cibule
2 rajčatové protlaky
250 g rajčat (já použila cherry)
česnek, bazalka, tymián, gyros koření, sůl, pepř
oliv. olej


Příprava:
Jak už jsem předeslala, nejdelší je příprava cca 45 min, pak už jde vše samo...

1) Nejdříve si připravíme směs mletého masa, já vždycky používám směs mletého masa vepřového s hovězím, buď mi ho doma namele partner nebo koupím hotové v Kauflandu (s logem Kluci v akci :-), které je také velmi dobré
- směs si pouze ochutím kořením nic jiného nepřidávám - koření gyros od pana Kotanyiho 1 a půl lžičky a malou hrst tymiánu, pepř z mlýnku a sůl (na půl kila masa 2 lžičky soli a nemusíte ochutnávat !-)
- chuť směsi se pak krásně prolne se šťávou



2) Po té si očistíme papriky od dužiny, já používám malý úzký nožík, kterým opatrně krájím kolem stopky  a dužiny, abych nepoškodila papriku




3) Když máte očištěné papriky, můžete si dát pomalu restovat cibulku na olivovém oleji (případně kombinaci olivového a slunečnicového)

4) A je čas naplnit papriky mletou směsí - já většinou nechávám cca cm od kraje papriky nenaplněný a maso plním malou lžičkou s dlouhou rukojetí....
Pokud máte doma někoho, kdo paprikám neholduje (jako můj muž - hned ho nabonzuju:), tak prostě z masa uděláte masové kuličky a pak jen přihodíte k paprikám a nezapomeňte - masové kuličky se dobře tvarují mokrýma rukama...

5) Když jsou papriky naplněny a restující se cibulka pěkně zlátne, přidáme rajčata, které chvilku restujeme a pak 2 rajčatové protlaky a zalejeme vodou cca 1,7 l - osolíme, přidáme bazalku ,tou nešetřete- hrst bazalky a  hrst tymiánu



6) Papriky (a masové kuličky) vložíme do šťávy a dusíme na středním plamenu cca 20 až 25 minut, aby papričky nebyly rozvařené, ale byly ještě pěkně al dente...

7) Po té vytáhneme hotové papriky z hrnce na chvíli na talíř a dochutíme šťávu 2 lžícemi cukru (pokud máte raději sladší jako já), česnekem (5 stroužků) + sůl pepř dle chuti a potřeby nakonec zahustíme hladkou moukou rozmíchanou v mléce a JE HOTOVO

K paprikám můžete podávat rýži, knedlík nebo těstoviny, u nás doma prostě jednoznačně vedou těstoviny, takže ode mě nemůžete nic jiného čekat

Já papriky podávala i s makaróny, ale teda jí se obzvlášť nepohodlně a omáčku všude prská (k omáčkám jsou lepší špagety:)...



Takže dnes Vám eM a tuttobene přejí dobrou chuť!!!!

A co Vy máte rádi papriky a rajčata? A co plněné papriky papáte, vaříte?
Jaké recepty kuchtíte vy s této sezónní zeleninky?



27 komentářů:

  1. Ahoj eM, už jsem tu a hltám ten recept na plněné papriky. Nevím proč, ale vždy jsem v tom viděla strašnou vědu a hodila si je do škatulky haute cuisine. Moje mamkla je vaří právě tak, že dělá masové kuličky a do rajčatové omáčky dá jeden paprikový lusk jen tak pro vůni. Ale mě vždycky baví, když je něco jakože schované, ten moment překvapení, když papriku rozkrojím, to je blbost v mém věku, viď? :) Recept mi přišel moc vhod.
    Studenou polévku teď v horcích určitě uděláme:) Užívej si sezónu (45 km ! valím čočky a stydím se jaký jsem pecivál:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj tutto, já hned spěchám na Tvé menu. I já měla ty papriky ve škatulce - moc složité :-). A vůbec to není v tomhle věku divné fakt, protože kolik ještě překvapení nás čeká (leda ty, co si samy uděláme hihi). Jsem ráda, že se Ti moje recepty líbí, protože já zase ráda vařím podle tutto :-D....Studená (nebo vlažná) polévka je fakt teď dobrá a chvíli to počasí asi vydrží....
      Vůbec se nestyď! - já do teď byla strašný peciválek, ale můj muž mě se švagrem vytáhli na výlet - prý na koupaliště a že to bude 20 km - no co myslíš měla jsem na tachometru 26 a byli jsme v polovině a můj muž mi roztomile říká, kdybych Ti řekl, že to je 40, tak nejedeš :-DDD (a má bohužel pravdu :-)))...Tak ať máš taky super sezónu a spěchám si dát burgiňona. Pa

      Vymazat
    2. Fakt těch 25 minut vaření tomu masu stačí? I když je to taková kompaktní hrouda? Já papriky totiž peču, a to podstatně dýl.

      Vymazat
    3. Fakt, max. půl hoďky, já totiž vždycky řeším to, že chci mít maso provařené (propečené), ale nemám ráda, když už je ten paprikový obal rozblemcaný...a můj muž normálně masové kuličky (i velké vaří cca těch 20-25 min) takže to mám i od něho převzaté a funguje mi to, tím, že je to "jen" maso, tak to fakt stačí, s pečením nemám moc zkušenost tak nevím :-)

      Vymazat
  2. Vy jste holky sikovne ;) teď me akorat honi mlsna. Ale zase musim uznat diky za tip ted mi na zahradě začínají zrat rajcata, takze bych mohla neco zkusit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani díky, no já se přitom psaní taky pěkně namlsala a do oběda daleko :-). Určitě něco vyzkoušej, rajčátka z vlastní zahrádky jsou přece jen nejlepší...

      Vymazat
  3. Jéj, to jsou chutě po ránu :)) Plněný papriky bych mohla jíst na kila :) A tu polévku mám hned chuť zkusit :) My dneska taky zeleninově - obalovaný patyzon s bramborami a tatarkou a okurkový salát :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že s těma paprikama máme stejný chutě, já bych je mohla pořád :-)..Jé, tak mi často obalujeme cukínu a patizonek mi taky jeden čeká ve lednici. Já takhle zeleninově můžu hodně - maso taky, ale spíš když je chladněji :-)...Tak dobrou chuť k obídku!!!!

      Vymazat
    2. Taky radši maso, když je větší zima :) Jinak já mám ráda hodně i domácí lečo :) A cuketky zbožňuji - žluté i zelené :) A děkuji :)
      P. S. Zítra ti hodím na blog na oplátku taky jedno gastronomické mučení :)

      Vymazat
    3. Tak to já už se strašně těším na Tvé gurmánské mučení, mňam :-D!! Jó lečo to je vlastně základní myšlenka těhle receptů, třeba tu polévku jsem nakonec původně vymyslela z leča, protože ho prostě můžu a pořád ho obměňuju :-)a cukíny jsou super a teď jich je opravdu hodně - další sezónní záležitost, je třeba zase vymýšlet nové recepty :-)..

      Vymazat
  4. Já úplně zapomněla na tuto dobrotu. Děkuji moc za připomenutí a hlavně bezva recept. Až budu doma, určitě to uvařím.
    Mám z toho menu úplný hlad, hned bych si dala. Poslední dobou si pořád připravuji cuketu, nějak mi letos chutná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem mohla mňamku připomenout :-). Já mám letos cuket taky hodně, takže sháním nové recepty, co by se z toho dalo udělat - moje holky mají nejraději smaženou v trojobalu nebo těstíčku, což je přece jen práce, ale italové cukínu dost používají i do těstovin, takže určitě ji upotřebím :-)....Tak hlavně ať chutná!!!

      Vymazat
    2. Marcel, jestli chceš mám jeden skvělý recept :)
      Cuketu oloupeš a nakrájíš na kostičky. 2-3 brambory nakrájíš na kostičky, propláchneš a dáš vařit do mírně osolené vody. Když už jsou skoro měkké dáš k nim tu cuketu, opepříš a dochutíš dle libosti (občas dám trochu bujónu). Pak to stáhneš z plotýnky, trochu rozmačkáš (aby tam pořád byly menší kousky), přidáš 1 kelímek zakysaný smetany (někdo dává i 2 :), lehce povaříš a servíruješ :))

      Vymazat
    3. Díky moc Nikolko, já mám receptů na cukíny málo, takže oceňuju moc!! Navíc, mám prostě ráda jednoduché věci a tohle je super, já mám trošku složitější recept na kombinaci brambory+cukiny (recept brzy dám na blog) ale prostě potřebuji něco ultra jednoduchého a Tvůj recept se mi líbí moc. Určitě hodně brzy uvařím, protože už fakt nevím, co holkám, které mají prázdniny a jsou doma pořád vyvařovat a ony mají zeleninu hodně rády a tohle jim bude určitě chutnat! Díky moc. Jsi zlatá!

      Vymazat
    4. Jej, to vůbec nemáš za co :) Doufám, že bude chutnat :)) Mám recept od kamarádky a obě jí máme hrozně rády :)

      Vymazat
  5. Ahoj Marci, doufám, že jsi si o dovolené alespoň trochu odpočinula. A dne jsi nám připravila hned takové úžasné dobrůtky. Musím přiznat, že rajčatovo-paprikovou polévku jsem zatím nezkoušela. Píšu zatím, protože Tvůj recept láká k vyzkoušení. Jinak já hodně často dělávám klasické lečo, to je prostě klasika a také zapečené papriky naplněné sýrem.Měj se moc fajn!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Alis, ale jo, nakonec to vidím po prvním dnu v práci, že to odpočinek byl - přišla jsem na úplně jiné myšlenky a to se počítá :-). Budu moc ráda, když vyzkoušíš a dáš mi vědět, ten tam hodně ta myšlenka na lečo :) - to je nejrychleji a já ho můžu pořád - plněné papriky se sýrem? To zní fantasticky, jestli máš recept na blogu, tak ho určitě vyhledám a zkusím obměnu! Díky za inspiraci a ať se máš hezky!

      Vymazat
  6. Mňám, plněné papriky, ty jsem nedělala snad sto let (OK, sto let ani nevařím... tak pět let!). Už vím, co bude zítra k obědu a děkuji ti za tip ;) Akorát vyměním makarony za kulatozrnnou rýži, se kterou mi chutná víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) já taky sice nevařím sto let, ale někdy mám pocit, že jo, protože co pořád vymýšlet k jídlu :-). Jsem ráda, že se Ti tip hodí - určitě dej vědět, jak se povedly. Kulatozrná rýže bude určitě lepší než ty makaróny, po těch je potřeba vyměnit ubrus nebo umýt stůl :-)...

      Vymazat
  7. Jeeee, tak plnené papriky som nejedla.. pfff, ani neviem ako dlho! To určite niekedy v blízkej budúcnosti napravím. Spomenula som si na svoje obľúbené jedlo spred x rokov: do papriky dať trojuholník taveného syra, posypať vegetou, opiecť na oleji a jesť s chlebom - to bola dobrota! No a idem si niečo uvariť, páá :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super tip na takové rychlé plněné papričky - díky moc, to zase někdy vyzkouším určitě já, na večeři nebo tak!! Já teď v tom horku vařím vždycky až večer a taky jím, i když by se to asi na večer nemělo :-)....A už celý den si chci přečíst Tvoje brownies, tak si jdu teď dát k Tobě po těch paprikách dezertíček!!! Pa

      Vymazat
  8. S kuchařskými články mám problém.. já to vždycky stihnu dřív sežrat, než nafotit =D o víkednu jsem v tom neuvěřitelném hicu dělala starý rodinný recept (nekecám, u nás se dělá už cca 50 let) "Černou buchtu" a to bys nevěřila, jaký byla moje babička vykuk - ona je předchůdcem brownies!! =D no, byla to dobrota, dneska mám ještě na snídani zbytky, které jsem schovala před O. a počítám, že péct zas budu až na Vánoce =D
    Ale ty plněné papričky, mňam, ty já miluju.. Vždycky jsem je kupovala mražené a jednou si řekla a dost! a udělala je domácí. no, trvalo to o dvě hodiny dýl a chutnalo to úplně stejně =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) No řeknu Ti u nás už si doma zvykli, že než jim to jídlo dám sníst nejdřív se to musí nafotit :-D. A samozřejmě jsem pak častým terčem vtipů mého muže: a tohle taky potřebuješ nafotit na blog (a je to samozřejmě nesmysl a on to ví:-)..Teda říkáš, že jsi měla tak pokrokovou babičku? Babičky byly stejně nejlepší akorát teď se to jinak nazve a je to velký trend :-)...Tak to já peču celkem často, hlavně kvůli svačinám do školy pro holky, ony si pak stejně kupujou pečivo, tak aspoň něco domácího pro ně - no pečení na vánoce, to zas bude :-)...Hele neuděláme swapovací box s cukrovím !-D..No a u mě to story s paprikama bylo stejné, buď jsem na ně chodila do restaurace anebo si je koupila zmražené, až jsem je jednou konečně sama uvařila :-D

      Vymazat
  9. Mňam plněné papriky, už se mi sbíhají sliny :) Mám je objednané u babičky na příští týden, už se těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, hned bych jela k Tvojí babičce :-). Babičky to dělají hezky po klasicku a je to prostě mňamka. No ale já zase neodolám a o víkendu budou u nás znova - dokud je ta sezóna :-). Tak ať Ti chutná!

      Vymazat
  10. Tak dnes jsem je dělala (papriky) a jsou perfektní. Dokonce děcka doslova vyluxovaly talíř:) Díky moc za recept. Nevím, proč jsem v tom viděla takovou vědu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi mi udělala strašnou radost!!! Hlavně že dětem chutnalo, to je super...Jsi na tom stejně jako já, dokud jsem to poprvé sama nezkusila uvařit, myslela jsem si, že je to náročné :-D

      Vymazat

Děkuji Vám všem za zastavení a že věnujete svůj čas napsání komentáře. Moc mě taková zpětná vazba těší!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate